Svět může být i jiný. Jak důležité je nebát se roztáhnout křídla.

Kubismus

5. června 2007 v 14:01 |  Art
Nejvýznamnější rozchod s dosavadním uměleckým stylem představoval kubismus. Vznikl v Paříži, v centru výtvarných umělců celé Evropy a ohlásil se v pracích malířů Španěla Pabla Picassa a Francouze George Braqua. Ovlivněni Cézannem vytvořili takový způsob výtvarného vyjádření, který umožňoval sdělit celou strukturu ztvárněného objektu včetně jeho postavení v prostoru. Opustili dosavadní ostré barvy či přílišné kontrasty a zaměřili se na přesné prolínání čar a úhlů a na redukci předmětů do abstraktních forem. Kubismus nejen dal do pohybu revoluci v abstraktní malbě, ale rozlomili předmět díla na kousky a pak ho znovu poskládali. Obohatili tak jeho vidění o celou škálu rozmanitých pohledů, ale i o prvek uplývajícího času, v němž se mohl měnit nejen předmět sám, ale i představy tvůrců. Barva byla pro kubisty dlouho něčím druhořadým. Užívali hlavně neutrálních tónů šedé, černé a hnědé.
Jejich usilování směřovalo především k hledání nových možností vyjádření prostoru a času v uměleckém díle. Za zrod kubismu se běžně považují slečny z Avignonu, které Pablo Picasso dokončil na podzim r. 1907 a jsou jakousi odpovědí na Matissovu Radost ze života, vystavenou na Salonu nezávislých v předcházejícim roce. Proti fluidním aktům tohoto plátna Picasso postavil nemilosrdné a deformující zobrazení žen z nevěstince.
Původně se obraz jmenoval Avignonský bordel a zpočátku tem měli být také muži, student s lebkou a námořník.Picasso to ale pak včechno změnil. Picassův obraz se stává zlomovým okamžikem v historii moderního malířského umění, opouští totiž klasickou formuli figurativního představení. Odhmotněné ženské postavy zde byly zachyceny schematicky, po vzoru primitivního sochařství. Tváře se podobají černošským maskám,jsou stažené a protažené, zobrazené z několika úhlů pohledu současně (tvář en face a nos z profilu...). Každý prvek kompozice představuje kombinaci dvourozměrných, geometrických tvarů.
Šok, jenž Avignonské slečny vyvolají, odpovídá revoluci, jako dílo vyvolá v malířském umění tím, že vnáší primitivismus na vrchol umění. Po této senzaci vzniklo jakési duo George Braqua s Pablem Picassem.
Jméno kubismus dal tomuto směru kritik Louis Vauxcelles na podzim roku 1908, jemuž se obrazy malíře G.Braqua zdály jakoby sestaveny z malých krychliček, kubusů. Malíři záhy přijaly přezdívku jako programové heslo.
Směr moderního umění, který se snažil vytvářet věci podle kubicko-geometrických základních forem bez ohledu na optické danosti přírody. Znázorňoval předměty z několik stran najednou nebo je převáděl na redukovaný tvar. Vliv kubismu na evropské umění byl dalekosáhlý. Kromě Picassa a George Braqua postupovali v duchu kubismu např. Fernand Léger, Delaunay, v Německu skupina Die Blaue Reiter či Bauhaus, v Čechách Filla, Kubišta, skupina Tvrdošíjní, Otto Gutfreund
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama